torsdag 13 oktober 2011

på tunnelbanan

Prags skitsnygga tunnelbana, BILDLÄNK

Jag fortsätter lite på samma spår(!) som tidigare när jag skrev om filmen Subway. Jag gillar tunnelbanor. Jag har sedan jag var liten älskat Stockholms tunnelbana och den där lukten som pyser upp från vissa nergångar ger mig fortfarande små rysningar av välbehag. Minus den eventuella kisslukten. Den kan jag vara utan. Jag älskar även att den är byggd under ett så långt tidsspan med gröna linjens klassiska, snygga stationer (med originaltypsnittet SL-tub på skyltarna) som Hötorget och S:t Eriksplan, till den sista, blå linjens postmodernistiska utsmyckningar. Jag tror att Peter Tillbergs husfasader på Sundbybergs station är en av mina absoluta favoriter.

En dag ska jag åka runt och fota lite och kanske posta lite fler Stockholmsfavoriter, men åter till Paris:

Paris Metro var fin, men lite enformig. Jag gillade plaststolarna och det sexkantiga kaklet i vissa gångar. Annars var det klassiskt vitt kakel (Metro tiles nu populära i kök och badrum) och rundade tak. Auber station som Subway utspelas på verkar dock helt fantastisk och jag är fortfarande lite ledsen att vi missade den.

De tunnelbanor som jag kan pricka av på min lista är förutom Stockholm och Paris, London, Berlin, Milano och Prags tunnelbana. Den sistnämnda är nog efter Stockholm min favorit. För den tunnelbaneintresserade hittade jag en bra sida HÄR. Barcelonas tunnelbana verkar ju vara helt fantastisk:

2 kommentarer:

  1. Jag gillar färgerna i din blog de senaste posterna!

    Jag måste ha prickat in de tråkiga stationerna för av det lilla som jag har åkt T i Barcie så har jag inte sett något liknande.

    Jag kan inte låta bli att tänka på Londons T, är inte det den äldsta? Jag läste någonstans att 50 stationer är avstängda... det är spännande.

    En dag ska jag åka i den legendariska i St Petersburg!

    SvaraRadera
  2. Ja, jag bildgooglade på Barca sen. Trök! Men den där var cool!

    Ja, London är äldst. Har bara bytt mellan två tåg där på mellanlandning under tågluffen, så jag såg inte så mycket.

    Läste att i Paris Metro finns det också en massa "spökstationer" som byggts men aldrig utnyttjats. Hmm. Ska kanske skriva en post om spökstationer.

    Kommer ihåg ett snyggt foto av en konstnär som ställde ut på konstmuseet med Kymlinge station.

    Ska vi dricka kaffe idag innan jobbet ditt?

    SvaraRadera