måndag 24 oktober 2011

F1

Igår zappade jag efter något sevärt till middagen. Jag fastnade i en dokumentär om 1970-talets formel 1-hjältar. GREAT GRAND PRIX RACING HEROES var det visst. Just detta avsnitt handlade om PETER REVSON som körde ihjäl sig 1974. Under 70-talet var F1 extremt farligt och samtidigt extremt glamoröst. Bara någon månad innan hans död avslutade Revson sin självbiografi där han tar uppfarorna med sporten, men menar samtidigt att det är värt det för att få göra det man älskar. Jag är verkligen svag för Formel 1 och tidigt 70-tal. Blir liksom så jäkla snyggt. Och läskigt. Och jag blir alltid lite ledsen när jag ser klipp med Ronny Peterson. Han var liksom tuffast. Jag menar, heta Ronny och köra en svart Lotus.

För den som liksom jag förtrollas av estetiken, kolla på den totalt innehållslösa, men skitsnygga filmen LE MANS med Steve McQueen från 1971.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar