tisdag 25 oktober 2011

mariatorget

Jag håller fast i t-bane-temat ett tag till och lägger upp några bilder från kanske den finaste Stockholmsstationen, och vår hemmastation Mariatorget. Kanske har min tid som guide för Uppsala Ekeby-utställningen på Uppsala konstmuseum satt sina spår, men jag är nu för tiden oerhört svag för glaserat lergods.

De gulbruna, böljande keramikstavarna formgavs av KARIN BJÖRQUIST och KJELL ABRAHAMSSON när stationen byggdes 1964. I genomgången mellan spåren finns en fantastisk grön keramikrelieff som man ofta missar. Även den är gjord av Karin Björquist men tillkom 1979. Jag glömde tyvärr att fota den snygga järngrinden DOMINO vid Maratorgets uppgång. Även den är original från 1964 och formgavs av BRITT-LOUISE SUNDELL. Alla tre formgivare var anställda vid Gustavsbergs fabriker. Den mesta infon har jag plockat från SL:S HEMSIDA.

Min reflektion förutom att keramik, glas och emalj är väldigt hållbara material för konstnärliga utsmyckningar, både gällande tid och utseende, De tål liksom lite smuts och slitage ganska bra, så tänker jag också på hur svårt det måste ha varit att foga det där böljande kaklet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar