söndag 23 oktober 2011

fotografiska

Efter nästan en veckas bloggpaus är jag nu tillbaka! Jag har varit i norr och rastat taxar, baxat sten och druckit te med whisky. I helgen var sedan mamma på besök här i Stockholm. Det blev bland annat ett för mig första besök på fotografiska museet. Det var mycket trångt och mycket varmt. Efter att ha promenerat runt på stan en hel dag med förkylning i kroppen var jag inte så mottaglig för folkmassor och svett. Den första och största utställningen med jättebilder av elefanter och andra savanndjur i svartvitt var lite för mycket Gallerx-affisch-fotat-av-medelålders-vit-man-med dyr-kamera-och-senaste-versionen-av-photoshop, för min smak. Men på andra våningen hängde små foton av HELEN LEVITT. Med sin Leica-kamera dokumenterade hon gatans liv i bland annat Harem och Brooklyn från 1940-talet och fram till slutet av 80-talet. Jag gillade framförallt de svartvita 40-talsbilderna med gatuklotter och de färggranna 70-talsbilderna. Extra glad blev jag över diaprojektorn som matade bilder på väggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar