söndag 9 oktober 2011

eiffeleiffeleiffeleiffel

Nu är vi tillbaka från vår bröllopsresa i Paris. De orden känns fortfarande abstrakta, men lite verkligare nu än sist jag formulerade dem. Jag vill kanske skriva om allt. De långa promenaderna på och under broarna, det goda vinet vi köpte i en liten butik och delade på till en baugette på hotellrumssängen. När vi tog skydd undan regnet på en fönsterbräda intill Notre Dame. Eller om min fascination över camouflage-barken på träden och parkbeläggningarna av flintasten. 

Men mest känns det som om jag vill spara alla fina ögonblick och bilder för mig själv. Eller för oss själva. Kanske dela med oss av dem i små doser till nära och kära. Istället bjuder jag på ett Eiffeltornskollage som ser lite ut som spets. Och visst älskade jag det! Så mycket att jag köpte med mig en miniatyr för alldeles för många euro. Framförallt gillar jag hur det bryter mot alla beiga sandstenshus. Paris är annars en ganska tråkig stad när det kommer till arkitektur. Med undantag för just Eiffeltornet och även La Defence, som jag kanske återkommer till i en senare post. La Defence 60- och 70-alstalsskyskrapor var kanske de finaste i hela Paris.

2 kommentarer:

  1. Spets och byggnadsställningar hänger absolut ihop!

    SvaraRadera
  2. Absolut! Konstruktioner av smala delar för att tillsammans blir starka för att hålla ihop en helhet. Och samtidigt vara dekorativa.

    SvaraRadera