måndag 9 april 2012

hej Uppsala!

Halvtaskig bild i i ett försök att fånga den Halo som inramade solen. Det gick sådär.

Den här påsken var snö och solsken. På långfredagen åkte vi upp till Uppsala på fest.
Påskmaten hade ersatts av alla sorters rödvin, ostar i drivor, röror, pajer och bröd. Inte ett ägg så långt ögat räckte. På natten blandade jag och T mojito med ett strålande resultat. Flera okunniga kockar kan visst göra en bra soppa trots allt. Eller var det vinet som begränsat vår kräsenhet.
Natten tillbringades i ett rum fullt av katter, vilket gav Kroffe en allergiförkylning som hållit i sig resten av helgen.
På morgonen tog vi en tur ut i kylan för att kolla in staden som en gång var vårt hem. Vi började i de mest bekanta kvarteren vid vårt gamla hus.
Det stod kvar.
Vi vågade oss nästan in, men sprang när vi hörde röster i trapphuset. Det här är inte vårt hem längre. Det kändes lite i magen. Jag kommer alltid att sakna Linnégatan 7.
Vi traskade vidare via småstaden och upp mot min gamla arbetsplats på Slottet. Det var sol, löv och duvor och jättefint.
Vi blev lite glada av det.
Men museet var stängt och det började bli riktigt kallt och blåsigt.
Ganska missnöjda.
Hej botaniska trädgården! Men vi fick nog av att posera på Uppsalas högsta och blåsigaste punkt och gick vidare. Mitt i värsta snöstormen hamnade vi på Gustavianum, där det som tur var var öppet, och värmde oss. Inget spännande att rapportera från det dock. Mitt förhållande till Uppsalamuseer är komplext. Analysen och alla kurspoäng sitter kvar. Jag tycker helt enkelt att det inte är spännande, intressant eller fint, utan bara plugg. Det kanske försvinner så småningom.
Domkyrkan, däremot kommer aldrig att förlora sin magi. Väl inne avtog snöovädret och solen tittade in genom fönstren. Så vi gick vidare för att möta upp T och återvända till studion där vi spelade in EP:n i höstas.
When in Studentstaden måste man äta en Rackarbacken-pizza på Lilla Huset. Traditioner är till för att hållas.
Sen fick Kroffe ratta modular i några timmar medan jag återfick värmen liggandes i en soffa under två jackor. Perfekt studiohäng.
Sen åkte vi hem till Stockholm igen (som Mauro skulle ha formulerat det). Hej då Uppsala!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar