tisdag 3 januari 2012

blommor

Åh, hur kan jag ha missat den här bloggen? THIS IS COLOSSAL är sida efter sida med inspirerande konstverk. Tankar utanför ramarna. Teknik möter form. Som denna senaste post med etsade stålblommor av http://www.zadokbendavid.com/">ZADOK BEN DAVID som på ena sidan är svarta och grafiska, ett kalt fält som döljer en hemlighet. För när man möter blommorna från andra hållet framstår en lekfull färgglad värld.

När jag jobbade på konstmuseum förändrades min syn på utställd, samtida konst. Den kontextuella konsten som bryter mot den vita kubens estetik, som inte är tavlor i ramar, är spännande och behövs. Men samtidigt är frågan om den fyller någon funktion om den inte möter publiken? För mig är ytan oerhört viktig för att kunna/vilja ta del av innehållet. Utan en yta som fångar intresset är det få som kommer att ta del av innehållet. Och det behöver självklart inte vara vackert för att fånga. Det kan lika gärna vara frånstötande skrikigt argt märkligt eller äckligt, som rofyllande, imponerande, uppslukande, eller som i fallet ovan, vackert.

Om man sedan vill kan man fundera kring skönhet, liv, död, beständighet, förstörelse, etc. Men det kommer sen. Ytan kommer för mig alltid först.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar