onsdag 25 maj 2011

fåglarna



För ett tag sedan ville jag träna mig på att måla med akvarell, vilket jag aldrig riktigt fastnat för tidigare. Jag kom på att om man målar breda svarta linjer i vattenfast tusch först, blir det lite enklare, roligare och i mitt tycke snyggare.

Bland annat gjorde jag en fågeltavla med de vanligaste trädgårdsfåglarna. Mina favoriter i sammanhanget blev domherren och blåmesen. Jag ritade direkt med tuschpennan på pappret utan att skissa med blyerts först, vilket är lite riskabelt, men samtidigt mer direkt och spontant, något jag uppskattar; att inte kunna göra om. Grönfinken blev därför väldigt skev och koltrasten tjock och ängslig.

Nu ville mina föräldrar använda bilden till att sälja som A3-ark under en marknad med deras trädgårdförening. Så jag scannade in den och lade till de svenska och latinska namnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar