tisdag 27 september 2011

stol


Klädstolen intill sängen har tagit lite för mycket plats när vi har det möblerat som vi har för tillfället. Den är fin, men helt enkelt lite för stor. Det är väl alltid ett problem att få allt balanserat och fint på 45 kvadrat men jag har märkt att vissa material och former trivs bättre än andra. Såsom milda nyanser som vit, grå och ljusa pasteller mot lackad björk. Tidigare hade jag nog sagt att jag är en teak- och grundfärgs-människa. Men i denna 20-talslägenhet funkar mid century-stilen helt enkelt inte lika bra som en samtida tolkning av sval 20-talsklassisism.

Därför har jag varit på jakt efter ett substitut till den förra stolen och fick alltså idag en anledning att bege mig ut till myrorna i Ropsten. Stolen är visserligen just från mitten av förra århundradet. 60-tal kanske, men träslaget och de mjuka linjerna trivs alldeles ypperligt till resten av möblerna i rummet. Den är dock i behov av en hel del kärlek i form av sandpappring och ett nytt tyg till dynan. Fortsättning följer!...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar